Vanliga frågor

Här hittar du svar på de frågor vi ofta får.

young woman at her home office with her pet dog

Betala

Vi erbjuder bankgiro och swish som betalningsalternativ. Vårt Swish-nummer är 123 19 02 576 och vårt bankgiro-nummer är 5421-2733. Vänligen ange OCR-numret i meddelandefältet. OCR-numret finns att hitta antingen i det brev du fått ifrån oss eller genom att logga in på Mina sidor.

Vi kan naturligtvis hjälpa dig med att lägga upp en amorteringsplan som är anpassad utefter din ekonomiska situation. Du kan själv skicka ett förslag om amorteringsplan via Mina sidor, alternativt kontakta oss på 0770 22 21 21. Bra att veta att det tillkommer en uppläggningsavgift på 170,00 SEK på den första fakturan, samt en aviseringsavgift på 60,00 SEK på varje amorteringsavi.

Ett inkassokrav har en betalningsfrist på 8 dagar. Om skulden fortfarande inte är betalad efter denna tid kan ärendet komma att skickas till Kronofogden för vidare åtgärder. Du riskerar att få en betalningsanmärkning som i sin tur kan påverka dina möjligheter att få lån, mobilabonnemang, försäkring och liknande. Det är därför alltid bättre att du kontaktar oss så vi får se hur vi kan hjälpa dig.

Vanligtvis tar det 1-3 bankdagar för betalningar att nå oss. För att säkerställa att betalningen kommer in i tid, rekommenderar vi att du betalar några dagar före förfallodagen. Swish är ett snabbt alternativ då betalningen registreras omedelbart. Vid behov av instruktioner, är du välkommen att kontakta oss eller logga in på Mina sidor. Tveka inte att höra av dig om du vill verifiera betalningen.

Om din betalning är sen riskerar du att få en påminnelse på 60,00 SEK. Det finns också en risk att din amorteringsplan bryts. Ärendet kommer då ha sin naturliga gång. Det är viktigt att du hör av dig till oss om du tror att du inte kan fullfölja betalningen eller om betalningen blir försenad.

Vi skickar våra brev till den adress som är registrerad för dig enligt folkbokföringen hos Skatteverket. Om du använder Kivra, kommer du istället att ta emot våra korrespondenser där. Om du föredrar att erhålla alla brev i fysisk form istället för digitalt, vänligen kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig med detta önskemål.

Ja, det finns många olika inkassobolag. Om du fått ett inkassokrav, var noga så att du kontaktar rätt inkassobolag. Om du fått krav ifrån oss så står vårt namn Kredinor på kravet. Du kan också logga in på Mina sidor. Om du inte ser något ärende där så betyder det att du inte har något ärende hos oss.

Vill du läsa mer om inkassoprocessen?

Kronofogden

Ett inkassokrav har en betalningsfrist på 8 dagar. Om skulden fortfarande inte är betalad efter denna tid kan ärendet komma att skickas till Kronofogden för vidare åtgärder. Du riskerar att få en betalningsanmärkning som i sin tur kan påverka dina möjligheter att få lån, mobilabonnemang, försäkring och liknande. Det är därför alltid bättre att du kontaktar oss så vi får se hur vi kan hjälpa dig.

Om din betalning är sen riskerar du att få en påminnelse på 60,00 SEK. Det finns också en risk att din amorteringsplan bryts. Ärendet kommer då ha sin naturliga gång. Det är viktigt att du hör av dig till oss om du tror att du inte kan fullfölja betalningen eller om betalningen blir försenad

Om ditt ärende går vidare till Kronofogden så kommer en ytterligare avgift på 680,00 SEK att läggas till din skuld. Kronofogden kommer då att skicka ut ett delgivningskvitto till dig. Efter att du skrivit under delgivningskvittot har du 10 dagar på dig att antingen betala det specificerade beloppet eller invända om du anser att kravet är felaktigt.

Att få ett inkassokrav innebär inte automatiskt att du får en betalningsanmärkning. En betalningsanmärkning registreras när en skuld inte betalas i tid och det har gått vidare till Kronofogden för indrivning. Därför är det viktigt att du agerar så fort du fått ett inkassokrav.

En betalningsanmärkning är en anteckning som registreras när en person eller företag inte har betalat en skuld i tid. Det är en varningssignal för andra att den personen eller företaget har haft problem med att uppfylla sina betalningsåtaganden. Betalningsanmärkningar kan registreras av kreditupplysningsföretag eller andra finansiella institutioner och kan påverka din kreditvärdighet negativt. En betalningsanmärkning kan göra det svårare för dig att få lån, krediter eller andra finansiella tjänster i framtiden.

Sekretess och integritet

För att hantera någon annans ärende krävs en giltig fullmakt. En muntlig fullmakt kan beviljas under ett telefonsamtal, förutsatt att båda parter är närvarande, men denna tillåtelse är begränsad till ett specifikt tillfälle. Om du behöver hantera någon annans ärende under en längre tid måste fullmakten vara skriftlig.

För att kunna hjälpa dig på bästa sätt behöver vi ibland kunna nå dig. Genom att registrera din e-postadress ökar du möjligheten att vi kan hjälpa dig. För att bekräfta din e-postadress behöver du logga in på Mina sidor och skicka ett meddelande med din mejladress, så kommer vi registrera den i vårt system. Du kan alternativt kontakta oss på 0770 22 21 21.

Eftersom vi behandlar sekretessbelagd information, är vi måna om att skydda våra kunder. Därför måste vi säkerställa att vi alltid pratar med rätt person. Om du inte har BankID så vi ställa en rad kontrollfrågor för att kunna avgöra att vi pratar med rätt person.

Vi skickar våra brev till den adress som är registrerad för dig enligt folkbokföringen hos Skatteverket. Om du använder Kivra, kommer du istället att ta emot våra korrespondenser där. Om du föredrar att erhålla alla brev i fysisk form istället för digitalt, vänligen kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig med detta önskemål.

Under den tid då du har ett pågående ärende hos oss, är det tyvärr inte möjligt att avbryta utskicket av brev. Denna process är automatiserad och kan inte ändras. Detta beror bland annat på att har vissa lagkrav på oss som kräver att vi informerar om hanteringen av ett ärende.

Övriga frågor

Inkassokrav skickas ut efter det att fakturan förfallit, eller ett antal dagar efter påminnelsen (tänk på att företag inte måste skicka ut en påminnelse innan inkasso). I samband med att inkassokravet skickas ut läggs en inkassokostnad till skulden.

Vid större inbetalningar kommer vi att begära in underlag som styrker pengarnas ursprung. Anledningen till detta är att vi måsta följa penningtvättslagen. Vill du veta mer så kan du hitta mer info på Därför frågar vi.

Att få ett inkassokrav innebär inte automatiskt att du får en betalningsanmärkning. En betalningsanmärkning registreras när en skuld inte betalas i tid och det har gått vidare till Kronofogden för indrivning. Därför är det viktigt att du agerar så fort du fått ett inkassokrav.

Om du tycker att inkassokravet är felaktigt, uppmanar vi dig att omedelbart kontakta oss så att vi kan genomföra en utredning av ärendet. Om det aktuella ärendet redan har överlämnats till Kronofogden, måste du vända dig till dem.

Om du har fått ett inkassokrav från oss kan du logga in på Mina sidor. Där kan du betala din skuld. Om du har svårt att betala hela skulden kan vi eventuellt lägga upp en avbetalningsplan. Här av dig till oss via Mina sidor, mejl eller telefon så ska vi sa vad vi kan göra.

Om du har en skuld hos inkasso tillkommer det olika räntor och avgifter på den ursprungliga skulden. Det kan orsaka att skulden ökar. Du kan se räntesatsen på din skuld i inkassokravet som vi skickat ut. För att undvika ytterligare kostnader är det viktigt att du tar kontakt med oss så vi kan försöka hjälpa dig hitta en bra lösning.

Ja, det finns många olika inkassobolag. Om du fått ett inkassokrav, var noga så att du kontaktar rätt inkassobolag. Om du fått krav ifrån oss så står vårt namn Kredinor på kravet. Du kan också logga in på Mina sidor. Om du inte ser något ärende där så betyder det att du inte har något ärende hos oss.

För övriga frågor, kontakta kundtjänst