Frivillig inkasso börjar vanligtvis på förfallodagen
Fasen för frivillig inkasso börjar vanligtvis från förfallodagen. Under denna fas kan fordringsägaren skicka betalningspåminnelser till kunden med brev, telefon eller e-post till exempel, eller göra betalningsplaner med målet att få skulden betalad.
Frivillig inkasso fungerar ganska bra, och de flesta av de obetalda, indrivna fakturorna blir framgångsrikt betalda genom frivillig inkasso.
Stegen för frivillig inkasso
Stegen i den frivilliga insamlingsprocessen skiljer sig åt beroende på om kunden är en individ eller ett företag.
Frivillig inkasso vid konsumentinkasso
Stegen för den frivilliga insamlingen i konsumentinkasso kan grovt delas in enligt följande:
- Skicka betalningspåminnelser och inkassokrav
- Det första steget är att skicka betalningspåminnelser, där borgenären kräver att kunden betalar skulden.
- Om betalningspåminnelsen inte får önskad effekt är nästa steg att skicka ett inkassobrev och lägga till inkassokostnader.
- Erbjuda en betalningsplan
- Det andra steget kan vara att erbjuda en betalningsplan. Om kunden inte kan betala skulden på en gång kan borgenären erbjuda en plan för att hantera skulden i omgångar.
- Om skulden inte har kunnat drivas in frivilligt, genom frivillig indrivning, finns möjlighet att fortsätta indrivningen genom laglig indrivning.
Frivillig inkasso för företagsfordringar
Mer varierade indrivningsmetoder kan användas i företagsinkasso än i inkasso mot konsument. Det är fördelaktigt att sträva efter en snabb indrivning genom att påminna om fordringarna omgående.
Stegen för frivillig inkasso mot företag kan grovt delas in som följer:
- Skicka betalningspåminnelser och inkassokrav
- Det första steget är att skicka betalningspåminnelser där borgenären påminner företaget om skulden.
- Om Betalningspåminnelsen inte får önskad effekt är nästa steg att skicka ett inkassobrev och lägga till inkassokostnader.
- Erbjuda en betalningsplan
- Det andra steget kan vara att erbjuda en betalningsplan. Borgenären kan erbjuda en plan för att hantera skulden om företaget inte kan betala skulden på en gång.
Vilka är metoderna i frivillig inkasso?
Målet med det professionella inkassoföretaget är att öppna en dialog med kunden och försöka komma överens om en betalningsplan eller engångsbetalning. Kundvänlig och flexibel kundservice är alltid kärnan i Kredinors inkassotjänster.
Inkassoföretag använder olika medel för att nå sina mål vid frivillig indrivning. De kan skicka betalningspåminnelser och betalningsförfrågningar skriftligt, ha kontakter via telefon, mejl eller sms. Vi på Kredinor kan erbjuda dig en modern och kundvänlig tjänst som även innefattar en aktiv telefonsamling.
Låt Kredinor hjälpa till i alla faser
Vi är din partner i alla ärenden relaterade till öppna fordringar, även i rättsliga åtgärder om nödvändigt. Vi hanterar uppdraget effektivt, pålitligt och på ett sådant sätt att kundrelationen fortfarande kan fortsätta i framtiden – oavsett om din kund är en konsument eller ett företag.
Vi erbjuder en modern och kundvänlig tjänst som också inkluderar aktiv telefoninkasso.