En arbetsplats att trivas på – Så skapar vi en trygg och inkluderande arbetsmiljö

I Kredinor Sverige är arbetsmiljön mer än bara en punkt på dagordningen – det är hjärtat i vår verksamhet. Vi strävar efter att skapa en arbetsplats där alla medarbetare känner sig trygga, uppskattade och inkluderade. Med ett dedikerat skyddsombud och ett starkt fokus på välmående är vi stolta över att erbjuda en arbetsmiljö som främjar både hälsa och arbetsglädje.

Arbetsmiljö har stått högt upp på agendan ända sedan starten 2019. Vi hoppas att det märks för våra medarbetare att vi värdesätter deras hälsa och välmående och tar ämnet på stort allvar.

Eftersom vi fortfarande är ett relativt litet bolag förväntas alla ta ett gemensamt ansvar över vår arbetsmiljö. Vi har lyxen att årligen kunna samla alla för en arbetsmiljöworkshop. Här får alla chansen att lyfta det som känns viktigt, och detta vägs sedan in och skapar arbetsmiljömålen som återspeglar det vi anser vara viktigast att fokusera på det kommande året. I workshopen arbetar vi utifrån de olika delarna inom arbetsmiljön såsom den sociala, den fysiska och den organisatoriska. Vi har även inkluderat den digitala arbetsmiljön eftersom vi anser att den är minst lika viktig som de andra områdena.

För 2024 är några av målen:

  • Säkerställa god fysisk arbetsmiljö på hemmakontoret
  • Översyn mandatstruktur och befattningsbeskrivningar
  • Workshop om kränkande särbehandling och inkludering

Målen följs upp löpande och resultatet redovisas vid årets slut. På detta sätt blir arbetsmiljö en fråga som rör alla.

Balans mellan arbete och fritid är en annan viktig del av arbetsmiljön som vi främjar och jobbar med i vardagen. Till exempel mailar vi inte varandra före kl 07 eller efter kl 18. Ramar är viktiga, speciellt när gränserna mellan fritid och arbete suddas ut allt mer.

Vårt engagemang för arbetsmiljön är konstant, och vi arbetar ständigt för att hitta nya sätt att förbättra våra rutiner och skapa en ännu bättre arbetsplats för alla. Tillsammans med vårt skyddsombud och alla våra medarbetare, ser vi till att arbetsmiljön på vårt företag är något vi alla kan vara stolta över.

Lovisa jobbar idag som System Manager och har fått förtroendet från våra medarbetare att vara Skyddsombud på Kredinor. Lovisa trivs på Kredinor på grund av samarbetet med kollegor över hela Norden, möjligheten till både professionell och personlig utveckling, samt friheten att styra sin tid och sitt arbete. Det hon motiveras av problemlösning, att förbättra processer och att samarbeta med kollegor.

Marlene är som People Partner ansvarig för att driva arbetsmiljöarbetet på Kredinor. Hon uppskattar det nära samarbetet med skyddsombud och övriga medarbetare. När Marlene började för ett år sedan, var arbetsmiljöarbetet redan välutvecklat, vilket var roligt att få ta över och fortsätta utveckla. Hon finner stor glädje i att bidra till en säker och trivsam arbetsplats för alla.